Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Vad är det som gör att man slutar att rekommendera bilägare att efterdra? Hör Lasse Dahlqvist förklara i klippet. Foto: Albin Aghamn/SVT

Däckbranschen backar från egna rådet om att efterdra bultar: För aggressivt

Uppdaterad
Publicerad

Tidigare har det hetat att den som bytt däck ska ”efterdra” bultarna efter 5–10 körda mil. Nu vill däckbranschen i stället att bultarna ”efterkontrolleras”.

– Vi upplevde själva att ”efterdra” var något väldigt aggressivt och det är inte vad det är tal om, säger Lasse Dahlqvist, Däckspecialisternas riksförbund.

Oavsett om du byter däck själv eller om du låter en verkstad göra det åt dig är det viktigt att kontrollera att de sitter som de ska efter genomfört byte.

Tidigare kallades detta moment, som ska genomföras 5–10 mil efter skiftet, för att ”efterdra”.

– Det sände helt fel signaler och ledde till att folk drog för hårt. På vissa bilar är det jättelätt att dra över brytpunkten för bulten, och då är det definitivt farligt för konsumenten, säger Lasse Dahlqvist.

I praktiken har däremot inget förändrats. Att efterkontrollera behöver inte ta mer än ett par minuter och helst ska det göras med en momentnyckel.

Genom att dra varje bult i angivet vridmoment, vilket står angivet i bilens instruktionsbok, kan man vara säker på att hjulet sitter som det ska.

– En vanlig spärrnyckel räcker gott om man inte har någon momentnyckel eller om man inte har möjlighet att åka till verkstaden för att be dem efterkontrollera.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.