Rättegången mellan skådespelaren Johnny Depp, hans exfru Amber Heard och tidningen The Sun fick hela världens uppmärksamhet när den ägde rum i London i juli 2020.

Det handlade om en artikel i The Sun från 2018, där Johnny Depp anklagas för att ha misshandlat sin exfru medan de var tillsammans – något han själv förnekade.

Artikeln ledde till att skådespelaren stämde The Suns ansvarige utgivare Dan Wootton och tidningens ägare News Group Newspapers (NGN) för förtal.

The Sun får rätt

Under måndagsförmiddagen föll domen till The Suns fördel. Domstolen anser att anklagelserna mot Johnny Depp har bäring.

Dan Wootton och The Sun har argumenterat för att artikeln inte utgör förtal eftersom de menar att den bygger på sanna uppgifter som till exempel vittnesmål, fotografier, medicinska bevis, Depps egna sms och ljudupptagningar.

Fallet har kallats för ”den största engelska förtalstvisten under 2000-talet”. Rättsprocessen kan fortsätta om domen överklagas.