Turneringarna på Dreamhack i Jönköping och Stockholm är populära, saknar åldersgräns och lockar såväl publik på plats som hundratusentals tittare i livesändningar online.
Sen 2023 har de svenska turneringarna sponsrats av det ryska spelbolaget 1xBet, som förbjöds i Sverige 2020 för att ha verkat utan spellicens.
1xbet omges av flera kontroverser (se faktaruta). De är förbjudna i en lång rad länder och har kopplats till illegal vadslagning om ungdomsidrott och tuppfäktning.
Dreamhack nekar ansvar
Dreamhack vill inte ställa upp på en intervju med SVT. De svarar i ett mejl att turneringarna inte anordnas av dem, utan av ESL Faceit Group (EFG). Reklamen för sponsorn syns bara i dessas livesändningar.
”Dreamhack arbetar inte med några bettingpartners, däremot är det möjligt för e-sportsändningar av EFG”, skriver företaget i ett mejl.
Men när SVT kontrollerar den uppgiften visar det sig att EFG och Dreamhack är samma bolag, de slogs samman 2020. En av turneringarna som sponsras av 1xbet hette tidigare Dreamhack Open.
”Följer lagen”
Det skulle vara olagligt att marknadsföra 1xBet inne på festivalen. Reklamen är därför placerad i sändningarna från Dreamhack. I en av dessa från 2023 satsar programledarna på matcher, omgivna av 1xBet-logotyper. Omedelbart efteråt intervjuar man minderåriga besökare på Dreamhack, och uppmanar dem att se turneringen.
Dreamhack menar att då sändningen görs av deras tyska bolag, och har publik från fler länder än Sverige, så är den svenska spellagen – som förbjuder 1xBet-reklam – inte gällande.
”1xBet syns inte på evenemanget, därför har vi tagit vårt ansvar”.
Ung publik
Dreamhack saknar åldersgräns och välkomnar barn och unga. Kulturnyheterna frågar om de kan säkerställa att deras unga målgrupp inte ser sändningarna, och exponeras för spelreklamen.
”Det är varken tekniskt eller juridiskt möjligt för Dreamhack att kontrollera vad individer väljer att konsumera för innehåll på internet.”