10-15 repetitioner räcker. Träning med kroppen som vikt fungerar lika bra. Foto: SVT

Hjärnforskare föreslår idrottspaus varje timme i skolan

Uppdaterad
Publicerad

Avbrott för högintensiv träning mellan lektionerna skulle förbättra skolresultaten, menar en amerikansk hjärnforskare.

– Inga vuxna skulle arbeta under de förutsättningar som gäller för elever i skolan idag, säger hjärnforskaren Charles Hillman.

Förväntningarna på barn som går i skolan är att de under långa perioder ska sitta tysta, koncentrerade och fokuserade. Det är orealistiskt att tro att de ska kunna lära sig eller prestera optimalt under sådana förhållanden, menar Charles Hillman vid Northeastern University i Boston, USA.

– Vi vuxna gör ju aldrig så när vi jobbar, säger han. Vi reser oss, hämtar kaffe, tar små pauser då vi surfar på nätet eller pratar med en kollega, säger han. Ändå är skolan fortfarande upplagd genom långa lektioner i akademiska ämnen staplade på varandra. Dessutom används numera sällan rasterna till fysisk aktivitet, menar han.

Träning förbättrar inlärningen – men bara tillfälligt

I mer än 20 år har han studerat hur fysisk aktivitet påverkar minnet och inlärningsförmågan hos barn. I flera studier har han och hans forskargrupp visat hur mycket mer effektivt hjärnan fungerar om man bryter av koncentration med perioder av rörelse. Även ett enstaka träningstillfälle förbättrar tillfälligt inlärningsförmågan.

Ännu bättre är det att få in fysisk aktivitet som en vana. Träningen påverkar flera delar av hjärnan samt gör kopplingarna snabbare. Särskilt hippocampus, som är den del som förknippas med minne och inlärning, förbättras.

Tio minuters intensiv träning

– Om jag fick välja hur en skoldag skulle vara upplagd skulle den inledas med 45 minuter akademiskt arbete som räkning eller skrivande, sedan skulle det vara tio minuters paus med högintensiv fysisk träning av något slag och sedan skulle de ha fem minuter på sig att göra sig redo för nästa lektion, säger han.

Charles Hillman sitter i en expertgrupp som utformat hälsoråd för amerikanska skolbarn och deras rekommendation är minst 60 minuter fysisk aktivitet om dagen.

Ytterst få amerikanska eller svenska barn rör sig så mycket. Bland 15-åriga flickor i Sverige är det så lite som nio procent och även om 11-åriga pojkar, med sina 23 procent klarar sig något bättre, är de flesta alldeles för stillasittande.

Det här kommer att bli ett folkhälsoproblem om de vuxna inte gör något åt saken, menar Hillman. Det behövs mer forskning om hur mycket, hur intensivt och när barn ska träna, för att ge bästa effekt på lärandet och måendet, så att skolan bättre kan anpassas efter det.

Mer om träning och hur det påverkar hälsan och hjärnan kan du se i SVT-programmet Bästa träningen.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.