Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
”Parkslide kan försvaga banvallen”. Här tar resan slut – nu byts rälsen ut på många av tågsträckorna i Mälardalen. Foto: Robert Gustavsson/SVT

Invasiv växt stoppar tågtrafiken mellan Västerås och Eskilstuna

Uppdaterad
Publicerad

Den invasiva arten parkslide har slagit rot på en kilometerlång tågsträcka norr om Kvicksundsbron.

Nu snabbstartar Trafikverket det fleråriga projektet att byta ut rälsen – och få bort växten.

– Den kan växa sig så stor att tågen drar med sig den och sprider den vidare längs järnvägssträckan i hela Sverige, säger Johan Paby Söderqvist, projektledare på Trafikverket.

Det är sträckorna mellan Eskilstuna och Kolbäck samt mellan Västerås och Arboga som behöver ny räls.

Det handlar om cirka tio mil spår, byte av fem växlar samt att uppgradera ett vägskydd. Ungefär 35 år ska rälsen hålla och det kommer kosta miljarder, oklart hur många.

– Pendlarna kommer få en väldigt robust järnväg när vi är klara 2026, säger Johan Paby Söderqvist, projektledare på Trafikverket.

I klippet berättar Johan Paby Söderqvist om miljardprojektet att byta räls i Mälardalen.

Spårbyte tidsplan:

2024: Spårbyte i Kvicksund samt byte av ballast i växlar och på broar. Berörda plankorsningar stängs av under kortare perioder. Arbetet i Kvicksund 2024 kommer att genomföras under vecka 18–21, och under den perioden kommer tågtrafiken att vara totalavstängd och ersättas med busstrafik.

2025: Byte av spår och tre växlar på sträckorna Kolbäck–Eskilstuna och Kolbäck-Valskog. Höjd säkerhet vid plankorsning. Byte av räls mellan Ålsäng–Frövi. Berörda plankorsningar stängs av under kortare perioder.

2026: Byte av spår och två växlar på sträckorna Ålsäng–Valskog och Tillberga–Kolbäck. Berörda plankorsningar stängs av under kortare perioder.

Källa: Trafikverket

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.