Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
”Det går inte bra för dem i livet” Hör hjärnforskaren Martin Ingvar svarar på tre frågor om funktionell analfa Foto: Gulistan Kavak

Hjärnforskaren: ”Var fjärde 15-åring i riskzonen för analfabetism”

Publicerad

En fjärdedel av 15-åringarna i Sverige är i riskzonen för det som kallas funktionell analfabetism, enligt hjärnforskaren Martin Ingvar. De kan läsa men förstår inte vad de läser.

– Konsekvenserna blir en snedvridning och ojämlikhet i samhället, säger Martin Ingvar.

Under våren kommer eleverna i årskurs nio göra de nationella proven. Ett av delproven består av läs- och skrivkunskaper. Enligt den senaste PISA- utvärderingarna, var det nästan 24 procent av niondeklassarna som inte klarade av läsförståelsen.

– Man kan inte ta del av samhällsinformation på samma sätt, man blir väldigt beroende utav dem som är nära, förklarar Martin Ingvar professor i neurofysiologi och integrativ medicin vid Karolinska institutet.

Majoriteten bland de icke godkända är barn som talar ett annat språk än svenska hemma.

– Vi har ju barn som kommer till skolan som har pratat med vuxna, 35 miljoner svenska ord och vi har dem som ligger på 4-5 miljoner ord och många som kommer med nästan inga pratade ord alls på svenska, säger Martin Ingvar.

Vems är ansvaret?

– Samhället har ju ett entydigt ansvar att organisera en bättre skola. Som individ har man ett ansvar för sitt eget liv, säger Martin Ingvar.

I videon svarar professorn Martin Ingvar på tre frågor om funktionell analfabetism hos unga.

PISA- undersökningen

PISA är en internationell studie som undersöker 15-åringars kunskaper inom läsförståelse, matematik och naturvetenskap. I studien deltar både OECD-länder och icke OECD-länder. PISA står för Programme for International Student Assessment.

PISA- utvärderingen görs var tredje år.

Källa: Skolverket

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.