Dom är rent av näpna, Lidingöbanans små tåg, några av dom nära sextio år gamla.

Men nu har dom tjänat ut och ska ersättas med moderna vagnar – där nära hälften av passagerarna kan tvingas åka stående.

Svårt konkurrera

-Jag har räknat ut att runt 50 % av passagerarna måste åka stående runt 2030, säger Göran Tegnér, (FP) vice ordförande i trafiknämnden, Lidingö.

-Då blir det mycket svårt för kollektivtrafiken att konkurrera med bilismen, fortsätter Göran Tegnér.

SL har köpt in nya spanska 40-metersvagnar som ska tas i bruk när Lidingöbanan rustats upp om några år. En enda sådan vagn ska ersätta de set om tre småvagnar som körs idag i rusningstrafik.

Halvmessyrer

De 1 690 sittplatser i timmen som de gamla tågen erbjuder om vi räknar med femminuterstrafik sjunker i de nya tågen till 960 platser i timmen i de nya tågen, enligt Göran Tegnérs kalkyl.

-Om man ska satsa måste man göra det helhjärtat, det går inte med halvmessyrer om det ska bli bra. Risken är ju att SL måste skaffa nya vagnar om några år när man upptäcker att de här inte duger, det blir skattebetalarna som får stå för det, säger Göran Tegner.

Men SL menar att de nya vagnarna har tillräckligt antal sittplatser.

Hänga ihop med citybanan

-Vi har gjort beräkningar, det här kommer att räcka och dessutom blir det tätare trafik, säger Jesper Pettersson, presstalesman på SL.

Att valet föll på just den vagntyp man nu beställt har flera skäl.

-Dels ska Lidingötågen i framtiden kopplas ihop med citybanan, man kan inte ha hur långa tågset som helst inne i stan.

Rörelsehindrade får mer plats

-Dels är det så att vi har ett tillgänglighetsmål, de nya vagnarna ger betydligt mer utrymme för benen och i gångarna, det blir mer plats för barnvagnar och rörelsehindrade.

SL avvisar farhågor om att färre tar tåget om de måste stå stora delar av resan.

-Vi ser att den här satsningen ger en markant högre standard på Lidingöbanan, säger Jesper Pettersson.