ARN uppmanar Klarna att riva faktura – kunden fick aldrig sin beställning från nätbutik

Publicerad

En Eskilstunabo behöver inte betala en faktura på 660 kr till betaljätten Klarna, menar Allmänna reklamationsnämnden (ARN) i ett beslut.

Mannen köpte träningskläder efter att ha sett en annons på Facebook, men varorna levererades aldrig och hemsidan försvann.

Eskilstunabon bestred fakturan två gånger, men Klarna motsatte sig att riva den. Detta med motiveringen att de inte fått tillräckligt med underlag för att en utredning av nätbutiken skulle kunna göras.

ARN rekommenderar ändå att Klarna avstår från betalningen. Beslutet grundar sig på konsumentkreditlagen och konsumentköplagen, som skyddar konsumentens rättigheter vid försenade och uteblivna leveranser.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Antalet ärenden som rör problem med e-handel blir allt fler. ”Det är en väldigt stor ökning på bara ett års tid” – hör Marcus Isgren, chef på ARN, berätta mer om klagomålen. Foto: Gabriel Liljevall/ARN, Tomas Oneborg/TT

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.