Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Se i videoklippet hur Viktor Ekberg, flygledare på Småland Airport i Växjö, arbetar utan radarbild. Foto: Arta Tahiri/SVT

Åtta svenska flygplatser utan radarbild: ”Vi står helt nakna”

Uppdaterad
Publicerad

Sedan i mitten på januari har åtta regionala flygplatser i Sverige stått utan radarbild, som upptäcker var flygplan befinner sig i respektive luftrum. En av flygplatserna är Småland Airport i Växjö.

– Arbetssättet i flygtornet har försvårats eftersom man inte har full koll på det som finns i luftrummet, säger Ulf Axelsson, vd på Småland Airport.

Småland Airport har stått utan fungerande radarbild sedan den 15 januari efter att Luftfartsverket beslutade att avsluta leveransen av tjänsten.

Följden har blivit att flygledartornet inte längre har möjlighet att övervaka flygplan i deras luftrum. Istället har flygledarna tvingats tillbaka till analoga metoder för att hålla flygtrafiken säker.

– Vi använder pappersbitar som vi skriver på. Hade vi haft radar in, hade vi fått en större omvärldsbild, säger Viktor Ekberg, flygledare på Småland Airport.

Kan skapa förseningar

På Småland Airport är det inte längre möjligt för två flygplan att landa med tätt mellanrum. Nu måste det ena vänta längre, vilket kan skapa förseningar.

– Ska det komma två flygplan någorlunda samtidigt in till oss, kan vi inte ta in dem i luftrummet. Utan ett flygplan måste hålla sig utanför tills det andra flygplanet landat, säger Ulf Axelsson, vd Småland Airport.

Luftfartsverket lägger ansvaret på flygplatserna

Enligt Luftfartsverket ligger ansvaret på respektive flygplats att hitta en nättjänst som levererar radar.

– Förändringen är att vi inte längre har ansvar för tekniken ute på flygplatsen. Respektive flygplats får leta efter andra leverantörer, säger Niklas Ferm, direktör inom system och utveckling vid Luftfartsverket.

Enligt Ulf Axelsson finns det inga leverantörer godkända av Trafikverket som kan erbjuda radartjänst. Det innebär att flygplatsen inte kan hitta någon annan leverantör.

– Det finns ju inga aktörer på marknaden med ett godkännande, för i så fall hade vi kunnat välja en annan, säger han.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
I videoklippet ger Niklas Ferm, direktör för system och utveckling inom Luftfartsverket och Ulf Axelsson, VD på Småland Airport sina kommentarer om ansvaret för radartjänsten. Foto: Arta Tahiri/SVT

DE ÅTTA FLYGPLATSERNA UTAN RADARBILD

Arvidsjaurs Flygplats

Ljungbyheds Flygklubb

Kristianstad Österlen Airport

Stockholm Skavsta Airport

Stockholm Västerås Flygplats

Småland Airport

Trollhättan Airport

Örebro Airport

Källa: ACR (Aviation Capacity Resources AB)

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.