-Jag älskar det här varumärket, det är inte bara kosmetika, säger Telia Soneras vd Lars Nyberg om den nya logotyp som många svenskar på torsdagsmorgonen sett i tidningen eller på nätet.
Bolagets huvudmotiv för det nya varumärket är att stärka igenkänningen och samhörigheten mellan koncernens bolag, påpekade han. Det är också den vanligaste drivkraften bakom omgörningar av det här slaget, påpekar varumärkesstrategen Tommy Falonius.
-När ett bolag uppgraderar sin identitet, både visuellt och strategiskt, beror det ofta på att ledningen känner att man inte är i takt med tiden. Det företaget står för och gör i dag stämmer inte riktigt med hur det kommunicerar. Det här är nog viktigare internt i bolaget än det är för konsumenterna.
En konsumentnyhet är dock att Telia Sonera från och med torsdagen sänker roamingpriserna, alltså det du betalar när du använder mobilt bredband utomlands, med upp till 90 procent i Norden och Baltikum. Nyberg förklarade sänkningen av de hårt kritiserade avgifterna med att han gärna tjänar pengar, men han vill inte stjäla.
TT