En och en halv vecka före jul garanterade Postnord att alla paket skulle komma fram i tid.

Men nu vittnar upprörda kunder på Postnords Facebooksida om att bolaget inte lyckats hålla sitt löfte.

Fick köpa nya julklappar

”Märkligt. Vårt paket ligger på paketterminalen fortfarande, sedan den 18. Trots flera samtal till kundtjänst osv. Det känns trist att ha betalat massa pengar för saker som verkar vara borttappade, och att dottern inte fick sina önskade julklappar”, skriver en person.

”Fick spendera julafton med att köpa nya julklappar, då Postnord har tappat bort paketen”, skriver en annan.

”Skulle levereras den 19 dec. Kom till mitt postombud den 26. Stannade i två min och returnerade av ”okänd” orsak” (...) Nu får jag vänta ytterligare en–två veckor. Trots att jag köpte den som en julklapp och skulle fått den innan julafton”, vittnar en tredje.

Postnord nöjda

Trots kritiken anser Postnord att leveranserna har fungerat väldigt bra.

Sista inlämningsdag för garanterad leverans innan julafton var den 20 december, men en del kunder chansade och lämnade in sina paket så sent som den 22 december. Bland eftersläntrarna är det cirka 15.000 som inte fått sina paket i tid, hävdar Erika Ahlqvist som är chef för distribution på Postnord.

– Vi hade en del transportproblem och det är klart att de kunderna som råkade ut för problemen är ledsna, men de chansade ju också, säger hon.

Bland de kunder som lämnade in sina paket i tid, senast den 20 december, är det bara ett fåtal som inte kommit fram, menar hon. Postnord har dock inga exakta siffror.

– Det är otroligt lite paket som blivit försenade. Vi pratar om en handfull per dygn.