Strejken har har orsakat 2 550 inställda flyg och påverkat 270 000 passagerare. Hittills kostar strejken SAS runt 100 – 130 miljoner per dag. Foto: Ólafur Steinar Rye Gestsson / TT

Det här handlar SAS-konflikten om

Uppdaterad
Publicerad

Trots långa och intensiva förhandlingar mellan flygfacket Svensk pilotförening (SPF) och det skandinaviska flygbolaget SAS har parterna inte lyckats nå en uppgörelse. Måndagen den 4 juli gick cirka 900 piloter från Sverige, Norge och Danmark ut i strejk. Det här vet vi om konflikten:

560 piloter varslades under coronapandemin – nu har 900 piloter gått i strejk. SAS befinner sig i sin längsta pilotstrejk någonsin och i en djup ekonomisk kris.

Varför strejkar piloterna?

Enligt facket handlar strejken om att SAS inte återanställt de piloter som bolaget sade upp under pandemin genom att använda sig av piloter från dotterbolagen SAS Link och SAS Connect, som fungerar som bemmaningsföretag.

Facket kräver nu dels garantier för att piloternas jobb inte ska flyttas till bemanningsbolag, dels att SAS återanställer de piloter som sades upp under pandemin.

”Det är inte för mycket begärt att be om garantier för att våra arbetsplatser inte skall flyttas till bemanningsbolag med helt nya och försämrade villkor och att SAS håller avtalet om att våra kollegor får sina jobb tillbaka”, säger Martin Lindgren, ordförande för de svenska SAS-piloterna, i pressmeddelandet.

Medlare har kallats in för att förhandla mellan parterna.

– Vi jobbar med till buds stående medel för att lösa konflikten, varje möjlig stund på dygnet, säger Jan Sjölin, en medlarna, till SVT.

Vad säger SAS?

SAS vd Anko van der Werff uppgav tidigt i förhandlingarna att han anser att piloterna tagit bolaget i gisslan och kallar strejken för ”skamlig”.

”Beslutet att gå ut i strejk visar ett vårdslöst beteende från pilotföreningarna och en chockerande låg förståelse för den kritiska situation som SAS befinner sig i”, säger han i ett pressmeddelande.

SAS förhandlingsledare uppger på fredagen att man ser över en ny ”modell” som talar om en kompromiss där man vill att SAS och piloterna ska mötas halvvägs i frågan om anställningsavtalen.

– Det har funnits många punkter där vi har stått långt ifrån varandra så vi har försökt hitta en modell där vi kan gå tillmötes. Vi måste försäkra oss om att det är en modell som fungerar, säger hon.

När kan strejken vara över?

Inget aktuellt datum har satts ännu. Den 15 juli meddelade SAS förhandlingsledare, Marianne Hernaes, att det har lämnat in ett nytt förslag, men att man inte fått någon respons på förslaget ännu.

Den tidigare pilotstrejken på SAS år 2019 pågick i sju dagar.

– Medlingen har pågått i fyra och en halv vecka, också det är ett rekord, säger en av de svenska medlarna Claes Stråth.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Vilka rättigheter har man vid en flygstrejk? Konsumentverkets jurist förklarar i videon. Foto: SVT

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.