Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Priserna på kollektivtrafik har stigit kraftigt i pris de senaste åren – samtidigt har det blivit billigare att tanka bilen. Foto: Håkan Claesson

Billigare att tanka – men allt dyrare att ta bussen

Uppdaterad
Publicerad

Politikerna vill att fler ska välja kollektivtrafik – men incitamenten för att göra det har inte stärkts.

SVT:s granskning visar att priserna på kollektivtrafik har ökat mer än på drivmedel de senaste tio åren.

Tar man hänsyn till inflationen har bensinen snarast blivit billigare – men busskorten blivit mycket dyrare.

Tendensen med allt dyrare kollektivtrafik gäller både på kort och lång sikt. På 10 år har bensinpriset ökat med drygt 30 procent. Men inflationen har på samma tid varit högre, så i jämförelse har bensin och diesel snarast sjunkit i pris. Priset på kollektivtrafik har ökat långt mer än inflationen, drygt 42 procent på tio år.

Politiker från både höger och vänster har satt upp mål för att fler ska välja kollektivtrafik. Både för klimatet och för att minska trängsel och buller i städer. Kartläggningen visar att prissignalerna går åt motsatt håll.

Priser i kollektivtrafiken

Senaste året har bensin- och dieselpriser sjunkit även i absoluta tal, när skatter och reduktionsplikt sänkts. Samtidigt har många regioner höjt sina priser på kollektivtrafik rekordmycket. Månadskortet i Kronoberg blev 15 procent dyrare vid årsskiftet. Enkelbiljetterna i Uppsala ökade 18 procent . Region Örebro höjde samtliga priser med 10 procent.

Skickar det rätt signaler?

– Nej det gör det inte, men vi måste höja priset för att klara ekonomin, säger Nina Höjjer, regionråd (S) i Örebro.

Örebros ekonomi är hårt pressad . Nina Höjjer menar att de tvingas kompensera för ökade kostnader för löner och bussarnas bränsle. Men hon medger att prisökningarna är betydligt större än löneökningar till undersköterskor och busschaufförer.

Avgörande skäl

I undersökningar från Svensk kollektivtrafik svarar allt fler svenskar att höga priser är ett avgörande skäl att välja bort lokaltrafiken. Men bra rutter och täta turer anses ännu viktigare.

Politikerna lyfter att bilister har andra kostnader som parkering och reparationer som gör bilåkandet dyrt. Men för alla som redan har bil är merkostnaden för en resa till ofta inte så hög.

– Vi har en hemläxa att göra, vi behöver en billigare och effektivare kollektivtrafik och vi testar med nya linjer och rabatter, säger Magnus Lagergren (KD), vice ordförande i kollektivtrafiknämnden i Örebro.

SÅ HAR PRISERNA FÖRÄNDRATS

Prisutveckling sedan år 2000:

Bensin +91 procent.

Dieselpriset +121 procent

Lokaltrafik +161 procent

Inflation (mätt som KPI) + 59 procent

Prisutveckling sedan 2014:

Bensin 95 oktan +31,1 procent

Diesel +31,3 procent

Lokaltrafiken +42,5 procent

Inflation (KPI) +32,5 procent.

Störst ökning på enkelbiljetter sedan 2020:

Västernorrland +32 procent

Östergötland +27 procent

Jönköping +25 procent

Störst ökning månadskort i tätort:

Dalarna +15 procent

Kronoberg + 12 procent

Örebro + 10 procent

Månadskort för ett helt län:

Kronoberg +12 procent

Örebro +10 procent

Blekinge +9 procent

Dyraste månadskorten:

Uppsala 1 030 kronor

Stockholm 1 020 kronor

Dyraste länskorten:

Norrbotten 2 860 kronor

Västerbotten 2 040 kronor

Västra Götaland 1 920 kronor

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Priser i kollektivtrafiken

Mer i ämnet