Från glamour till mörker – så har singelskildringarna förändrats

Uppdaterad
Publicerad

Sex and the city-uppföljaren And just like that börjar lida mot sitt slut och den nya säsongen visar att den kulturella bilden av att vara singel har förändrats sedan serien hade premiär 1998.

Under 90- och 00-talen banade tv-serier som Sex and the city väg för en kulturell bild av singeln som någon som är självständig, glamourös och föredrar vänner framför familj. Trenden föll väl in i det nya sitcomklimatet där kompisgänget hade börjat ersätta kärnfamiljen.

Men de senaste årens så kallade Tinderromaner, böcker som Liv Strömquists Den rödaste rosen slår ut och även den nya säsongen av Sex and the city visar en betydligt mörkare bild av singelskapet.

”Berusande frihet”

Emma Engdahl är professor i sociologi vid Göteborgs universitet och säger att sättet att dejta har förändrats mycket bara de senaste tio åren och att den kulturella bilden vi ser nu har uppstått efter en längre tid med till synes oändliga möjligheter.

– Sex and the city är ju verkligen typexemplet på det berusande med friheten som den fria relationsmarknaden gav oss. Men när den första berusningen lagt sig ser vi också baksidan av dejtingappar och dejtingsajter, säger hon.

Enligt Emma Engdahl har den appbaserade dejtingen gjort att besvikelsen ligger närmare till hands. Dels på grund av diskrepansen mellan bild och verklighet och det faktum att man kan bli avvisad av många personer på väldigt kort tid.

Beskriver längtan

En som tagit fasta på det konceptet i kulturen är författaren Amanda Romare, som har skrivit boken Halva Malmö består av killar som dumpat mig. Huvudpersonen Amanda blir ratad gång på gång och aldrig får till en tredje dejt.

– Man ser ofta dejtingmarknaden som kvinnornas marknad, man ska vara lite distanserad dagen efter – en cool girl – (se faktaruta) men jag känner inte alls igen mig i den bilden, säger hon.

Amanda Romare säger att även om hon har läst och hört mycket där kvinnor diskuterar sexualitet och dejtingmisslyckanden, saknade hon en skildring av ”förbjudna” känslor – som att bli besatt av någon man knappt känner, eller att bli ledsen över att få ett nej från någon man bara träffat en gång.

– Jag gillar utvecklingen som har skett de senaste 25 åren att det först fanns en romantiserad bild – där det är okej att vara singel, distansera sig från män och bara ha kul, det tror jag var viktigt. Men nu kommer en annan typ av självständighet där man ärligt kan beskriva svårigheterna, längtan och hur ensamt det kan vara att vara singel, säger hon.

Cool girl

Begreppet cool girl (skön tjej i svensk översättning) har sitt ursprung i Gillian Flynns bok Gone girl och beskriver en tjej som till synes är avslappnad och obesvärad och intresserar sig för typiskt manliga intressen för att framstå som mindre ”besvärlig” eller ”tjejig” än andra tjejer.

”Att vara en Skön tjej innebär att jag är en åtråvärd, klipsk och rolig kvinna som gillar fotboll, poker, snuskiga skämt och rapningar, som spelar tv-spel, dricker billig öl, gillar trekanter och analsex och stoppar i sig hamburgare och hot dogs som om hon kan äta hur mycket som helst, samtidigt som hon är en nätt storlek 34, för Sköna tjejer är framför allt heta. (…) Fortsätt bara, pissa på mig, jag bryr mig inte, jag är en Skön tjej.”

Ur Gone girl i översättning av Ulla Danielsson.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.