Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
”Då får vi avbryta inflygningen”. Hör piloten Thomas Eriksson om vardagen med gps-störningar. Foto: Sara Cosar/SVT

Gps-bortfall i luften: En ny vardag för Europas piloter

Uppdaterad
Publicerad

Redan 2014 kom de första enstaka rapporterna om gps-störningar som drabbar den civila flygtrafiken. Men efter 2022 har fenomenet fullkomligt exploderat – och även blivit mer tekniskt avancerat.

– Man är mer på sin vakt nu, säger flygkapten Thomas Eriksson.

I dagsläget är flygsäkerheten inte hotad, men att gps-system störs så pass ofta gör ändå att Europeiska unionens byrå för luftfartssäkerhet, EASA, tar händelserna på allvar.

– För tio år sedan hade vi 10-20 fall, nu är vi uppe på totalt 25 000, konstaterar Cyrille Rosay, expert på cybersäkerhet på EASA.

Ställer nya krav på piloter

Trafikflygplan använder i normalfallet gpsför att navigera. När gps:en inte längre går att lita på kan planen fortfarande flyga med hjälp av radiosignaler från marken. Det ställer dock större krav på piloterna.

– Det är en viss extra arbetsbörda att behöva välja olika inflygningssystem och att hela tiden övervaka att man har en korrekt noggrannhet, förklarar piloten Thomas Eriksson.

Vill byta ut gps

EASA betraktar situationen som under kontroll för tillfället, men håller den under noga uppsikt eftersom läget kan förändras.

Och trots att det går att navigera med radiosignaler vill myndigheten på längre sikt hitta ett mer robust alternativ till att navigera med gps.

– Det kan vara satellitbaserat eller markbaserat system, vi vet ännu inte. Något som säkerställer pålitlig navigering i det långa loppet, säger Cyrille Rosay.

”Medveten påverkan”

Totalförsvarets forskningsinstitut, FOI, vill inte peka ut någon aktör, men konstaterar att det inte finns andra förklaringar till gps-störningarna än medveten påverkan.

Estlands utrikesminister Margus Tsahkna pekar däremot tydligt ut Ryssland.

– Vi måste kalla saker vid dess rätta namn. Faktum är att Ryssland stör gps-system i vårt luftrum. Inte bara i Estland, utan i hela regionen, säger han till estländska ERR.

Margus Tsahkna uppger att Estland kommer att ta upp frågan med såväl EU som Nato.

Enligt sajten gpsjam.org såg störningarna ut såhär den 1 mars 2024. Rött innebär över 10 procents störning. Baseras på rapporter från civila flygplan. Foto: gpsjam.org

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.